Radarový snímek z 16:40 SELČ
©2008 Český hydrometeorologický ústav
Velikost: 138 kB

Ještě z předchozího dne (31. 5. 2008) jsme byli namlsaní z masité bleskové a bouřkové podívané. Leccos jsme si slibovali i od nedělního odpoledne. Celý den jsme mohli sledovat spíše konvekci bez výrazného pohybu. K výjezdu jsme se tentokrát rozhoupali až odpoledne. Situace byla přesně taková, jakou vidíte na radarovém snímku výše. Od severovýchodu k nám postupovalo několik konvektivních buněk, které i pouhým pohledem z okna slibovali pěknou podívanou a hlavně po delší odmlce vhodnou „potravu“ pro Ricohy.

V půl páté odpoledne jsme se kontaktovali já (Mirek) a Honza a během několika minut vyrazili na „Rovina“. Na sever od nás krásně kvetl vyvinutý cumulus congestus a to je přesně úkol pro timelapsing. Tentokrát jsme se zkoordinovali a každý zamířili na jednu část mohutného oblaku. Já si zabral pravou část (což se později ukázalo jako o maličko lepší tah) a Honza snímal polovinu levou.

Panorama tvořící se kupovité oblačnosti - autor: Jan Drahokoupil  Celkový pohled na cumulus - autor: Miroslav Sedlmajer

Každopádně tento cumulus byl pro snímání takřka ideální – jeho lehký pohyb směrem k nám nehrozil utečením ze záběru a dynamický vývoj zase dával naději na pěkný a efektní zrychlený záznam. Co nám dělalo vrásky na čele, byla tentokrát mohutnost oblaku. Rozsah Ricohu GX100 sice začíná na slušných 24 mm (a R6 na 28 mm), ale i tak se nám podařilo do objektivu vměstnat pouze spodní část oblaku. Proč píšu spodní? Po zhruba dvaceti minutách už nám vrcholek oblaku začal slušně přerůstat přes hlavu. Někdy v tuhle dobu dorazil i Radek se svým kamarádem Kamilem, kterému se asi den předem zalíbil stormchasing natolik, že se k nám opět přidal. Honza ještě stihl udělat krátký timelapse na výšku, kam vtěsnal celý vysoký oblak. Vzhledem k tomu, že za zády nám rostla další „věž“ a námi snímaný oblak nás začal postupně vytlačovat z naší pozorovatelny, jsme se vydali na cestu.

Cumulus congestus nám začíná přerůstat přes hlavu - autor: Miroslav Sedlmajer  „Čepička“ uprostřed oblaku... - autor: Miroslav Sedlmajer  Pohled na spodní část oblaku - autor: Miroslav Sedlmajer  Zvířený prach z polí pod bouří - autor: Miroslav Sedlmajer

Vývoj kupovité oblačnosti; 1. 6. 2008
Místo pořízení: Brandýsek – „Na Rovinách“, okr. Kladno
Přístroj/rychlost: Ricoh GX100; zrychleno 150x
Formát/velikost: AVI 832 kB

Naším záměrem bylo sledovat mohutný cumulus zboku, tj. ze západní strany. Nejprve jsme zastavili nad Třebusicemi, abychom si vychutnali první dnešní hřmění.

Věžovitý cumulus congestus - autor: Jan Drahokoupil

Chvíli jsme se nemohli dohodnout na dalším postupu, ale po pohledu na radar (který nám sice mnoho nenapověděl) jsme vyrazli trošku divoce přes Koleč, Blevice a Olovnici. Čím dál jsme zajeli, tím víc bylo zřetelné, že srážky, které tudy před chvílí prošly, byly opravdu hutné. Potůčky tekoucí po silničkách, splavený písek a bahno, strhané listí. Nám se povedlo lijavci poměrně dobře vyhnout – oblačnost, kterou jsme pozorovali z Rovin a která před chvílí zkrápěla krajinu, jsme objeli po západním okraji a nyní jsme se dostali na sever od ní. Zastavili jsme na vrcholovém bodě silnice Olovnice–Nelahozeves. Ale jen na chvíli. Nad hlavou se nám mezitím tvořily mammaty, z dáli bylo slyšet nehlasité hřmění a opět se dávalo jemně do deště. Padlo rozhodnutí dokončit kolečko a vrátit se k Brandýsku. To se nejlépe provede obrátkou přes Nelahozeves a Kralupy nad Vltavou.

Projíždějíc Kralupy poutají naše zraky majáčky hasičských vozidel nakupených u silničního podjezdu pod děčínskou tratí. Verdikt je jasný – přívalová voda zatopila podjezd a nemá kudy odtéct – nebo se stala nehoda? Zadními ulicemi se dostáváme na parkoviště nedaleko od místa dění. Pobíráme všechno vybavení, auto necháváme stát na parkovišti a jdeme se podívat. A máme jasno, asi půl metru vody v podjezdu a čerpadla v akci dávají zapravdu naší teorii o přívalovém dešti. Jsme rádi, že nejsme jediní „čumilové“, rychle zhotovujeme pár dokumentačních snímků a pádíme zpět k vozu. Cestou ještě pohled na oblohu a další ze série mammatů.

Hasičský zásah v podjezdu - autor: Miroslav Sedlmajer  Zaplavený podjezd - autor: Miroslav Sedlmajer  Oblaky mamma - autor: Miroslav Sedlmajer

Cesta k Brandýsku je ještě dlouhá. Silnice spojující Kralupy s Kladnem se divoce kroutí a téměř celou cestu jedeme v obci omezenou rychlostí. Když dorazíme zpět na Rovina, už nás nic zajímavého nečeká. Vlastně něco přeci jenom – na Brandýsku snad nespadla ani kapka vody. Aspoň ne tolik, aby to bylo vidět na vyprahlých silnicích a ulicích. Srážkoměr také nehlásí ani jedno překlopení měřící kolébky. Tak jako včera se nám všechny srážky vyhnuly. To ještě však netušíme, že si vše vynahradíme v  noci z úterý na středu, kdy u nás spadne přes 40 mm srážek!

Lukáš Ronge:

Na tento den vydal Estofex pro naši oblast stupeň 1, avšak významné bouřky jsem nečekal. V neděli ráno jsem odjel na chalupu nedaleko za Trutnov, kde jsem sem tam zkouknul oblohu a radarové snímky.

Kolem 11h se začala tvořit bouřka v okolí Jizerských hor, na kterou jsem sice viděl, ale protože byla schována za stromy, neměl jsem na ni idealní výhled, ale i tak jsem se pokusil o timelapse jejího vývoje.

Vytáhl jsem tedy svůj Ricoh, nastavil a začal timelapsovat… Mezitím jsem udělal pár fotek oné bouřky a drobné konvekce v okolí. Bohužel vzdálenost bouřky znemožnovala lepší pozorování.

Timelapse vývoje Cb u Jizerských hor; 1. 6. 2008
Místo pořízení: Maršov u Úpice, okr. Trutnov
Přístroj/rychlost: Ricoh R6; zrychleno 150x
Formát/velikost: AVI 10.4 MB

Cb u Jizerských hor - autor: Lukáš Ronge  Cb u Jizerských hor - autor: Lukáš Ronge  Vznikající Cb - autor: Lukáš Ronge

Večerní přívalový déšt v Praze bylo trochu jiné sousto ač jsem ho pozoroval pouze pomocí radaru a webkamer, ale i tak to stálo za to.

SYNOPtická stanice Praha-Kbely zakódovala dohlednost méně jak 100 metrů, z důvodu silného útlumu srážek došlo k výpadku příjmu snímků z  družice MSG a i na 30 minut vysílání TV Prima, zatopení různých míst po Praze atd.

Výstup z meteorologické stanice v Praze-Libuši
©2008 Český hydrometeorologický ústav
Velikost: 34 kB
Snímek z webkamery na Libušské radarové věži
Velikost: 15 kB

Zdroje: ČHMÚ

Související odkazy:

http://www.chmi.cz/meteo/rad/index.html – Oddělení radarových měření ČHMÚ
http://www.chmi.cz/meteo/rad/blesk/ – zpracování bleskových dat
http://forum.bourky.com/viewtopic.php?f=29&t=160 – související diskuze na fóru (1. 6.)